پمپ رفت و برگشتی

پمپ پیستونی رفت و برگشتی (همچنین به عنوان پمپ جابجایی سکته مغزی مبهم نیز گفته می‌شود نیز شناخته می‌شود، که در اصطلاح به آن پمپ پیستونی ) یک پمپ جابجایی برای پمپاژ مایعات است که در آن جابه‌جایی (پیستون) حرکت ضربه‌ای را انجام می‌دهد ، یعنی مستقیم ( ترجمهی ) جنبش.

کارآمد به یک کمپرسور گفته می شود برای انتقال گازها، کمپرسور پیستونی .

فهرست مطالب

اصل عمل

اصل کار: پمپ پیستونی در حین مکش

اصل کار: پمپ پیستونی در حین پرتاب

یک پمپ رفت و برگشتی معمولاً از پیستونی تشکیل شده است که در یک سیلندر کار می کند و با یک ورودی و یک خروجی ترکیب می شود که هر کدام توسط یک سوپاپ بسته می شوند .

در اولین حرکت، هنگام مکیدن، پیستون در تصویر زیر به سمت راست حرکت می کند. دریچه ورودی باز می شود و محیط پمپ شده به داخل سیلندر جریان می یابد. در ضربه دوم، در طول حرکت تحویل، تصویر سمت راست، دریچه ورودی بسته می شود و پیستون به عقب حرکت می کند. دریچه خروجی باز می شود و محیط پمپ شده به بیرون فشرده می شود.

تاریخچه

فرهنگ های باستانی مانند رومی ها قبلاً پمپ های رفت و برگشتی برای پمپاژ آب داشتند.

، چندمتخصص ترک عثمانی تقی الدین توصیف کرد در یکی از کتاب‌های خود [1]، ، که در قرن 16 می‌زیست، پمپ پیستونی پیچیده‌ای را با شش سیلندر، وزنه‌های تعادل و سوپاپ‌هایی که توسط یک میل بادامک مرکزی کنترل و به حرکت در می‌آمدند . پمپ با نیروی آب هدایت می شد و به عنوان ایستگاه پمپاژ عمل می کرد . [2]

استفاده از پمپ های پیستونی برای پمپاژ هوا برای اولین بار در سال 1649 توسط Otto von Guericke با موفقیت انجام شد و در آزمایش نیمکره های ماگدبورگ برای ایجاد خلاء فنی به او خدمت کرد.

اهمیت استفاده از پمپ های پیستونی از قرن نوزدهم تغییر کرده است. با معرفی پمپ گریز از مرکز ، استفاده از پمپ پیستونی برای پمپاژ حجم زیاد یا مایعات آلوده ( آب آشامیدنی ، فاضلاب ) کاهش یافت. اصل پمپ های پیستونی، به عنوان مثال، در پمپ های دوز دستی ، سیستم های نوار نقاله یا برای ایجاد فشار بالا استفاده می شود.

حوزه های کاربردی

دیگر، پمپ های رفت و برگشتی را می توان مانند پمپ های برای انتقال مایعات یا گازها استفاده کرد که به موجب آن گازها نیز در این فرآیند فشرده می شوند.

پمپ های پیستونی می توانند در هنگام پمپاژ مایعات به فشار بالایی برسند. علاوه بر این، حجم انتقال مایع را می توان دقیقاً تعیین کرد (پمپ اندازه گیری) . دستی درایو را می توان با دست (مثلاً پمپ دستگیره )، آهنربای الکتریکی یا موتور انجام داد.

کشاورزی

در فناوری کود مایع، پمپ پیستونی بسته به جایی که از آن استفاده می شود، به صورت متحرک یا ثابت استفاده می شود. نقطه ضعف پمپ های پیستونی، ضربان جریان مربوط به اصل است که می تواند منجر به نوسانات شدید فشار (ضربه های فشار) یا نوسانات مکانیکی در سیستم خط متصل شود. بنابراین، در مورد دبی‌های بزرگ‌تر، چندین سیلندر – افست کار – ارائه می‌شود. پر از گاز یا مایع همچنین می‌توان از میراگرهای ضربانی استفاده کرد.

نمونه ها

پمپ پیستونی اسکوپ

دستگاه پخش صابون، جدا شده

در پمپ‌های پیستون اسکوپی، شیر خروجی در خود پیستون قرار می‌گیرد و در نتیجه، موادی که قرار است پمپ شوند در جریان تخلیه به طرف دیگر پیستون منتقل می‌شوند و در کورس ورودی بعدی از آنجا به بیرون رانده می‌شوند. مواد به طور همزمان در طرف دیگر پیستون مکیده می شوند. این نوع پمپ برای پمپاژ مواد بسیار ویسکوز مناسب است و اغلب در پمپ های صفحه پیرو استفاده می شود . پمپ های دوز بر اساس اصل پمپ پیستونی اسکوپ است.

بسیاری از دستگاه های پخش صابون بر اساس اصل پمپ پیستونی هستند. دو تصویر نمونه ای را نشان می دهد. پیستون (3) به صورت لغزنده روی محور (2) داخل محفظه (4) قرار می گیرد. محور توخالی به سمت خروجی صابون جانبی (1) ادامه می یابد. هنگامی که سر (1) فشار داده می شود، پیستون تغذیه را از طریق سوراخ های جانبی در پایین محور آزاد می کند. در عین حال، فنر (5) که در محفظه در انتهای پایینی پشتیبانی می شود، کشیده می شود. صابون توپ (6) را به سمت پایین فشار می دهد و ورودی را می بندد. هنگامی که دکمه آزاد می شود، عملکرد عبور و بسته شدن سوپاپ ها معکوس می شود. صابون به داخل کشیده می شود و محفظه را پر می کند. فشار دادن مجدد، صابون را از تلگراف خارج می کند.

lutz-diaphragm-pump-catalogue

پمپ دیافراگمی

با پمپ دیافراگمی مکیده یا خارج می شود ، محیط پمپ شده به جای پیستون، از طریق دیافراگم . بین پمپ های دیافراگمی با پیوند مکانیکی و پمپ های دیافراگمی با پیوند هیدرولیکی (همچنین: پمپ های دیافراگمی پیستونی) تفاوت قائل می شود. با دومی، غشاء (مواد معمولی PTFE یا فولاد هستند) از هر دو طرف تحت فشار قرار می گیرد و نیازی به پشتیبانی از هیچ نیروی خارجی ندارد. بنابراین فشارهای تا 3500 بار با پمپ های دیافراگمی متصل هیدرولیکی به دست آمده است.

پمپ های پیستونی روی لوکوموتیوهای بخار

پمپ هوای دو مرکب از نوع Nielebock-Knorr

پمپ های پیستونی بخار

موتورهای بخار بدون چرخ طیار هستند که در آن پیستون محرک و پیستون کار به یک میله پیستون مشترک کلید می زنند. پمپ های پیستونی با فشار کامل کار می کنند زیرا هیچ وسیله کنترلی وجود ندارد که بتواند جریان بخار را در حین حرکت کار قطع کند تا بتوان از انبساط بخار استفاده کرد. معکوس شدن در انتهای سکته کاری مربوطه انجام می شود، به همین دلیل است که بخار در فشار کاری از محفظه کار خارج می شود. این باعث ایجاد صدای کاری می شود که معمولی این پمپ ها است و در صورت ناکافی بودن رطوبت، شلاق زدن. به منظور جبران حداقل تا حدی مضرات حالت کار با فشار کامل، پمپ های پیستونی که با عملکرد ترکیبی کار می کنند ساخته شده اند . هنگامی که بخار کار خود را در سیلندر فشار قوی کوچکتر انجام داد، کنترل پمپ آن را به قسمت بزرگتر کم فشار هدایت می کند، جایی که بیشتر منبسط می شود و می تواند مقداری از انرژی حرارتی خود را خارج کند. تنها پس از این مرحله دوم، بخار از طریق اگزوز به خارج می‌ریزد یا به یک دستگاه پیش‌گرم‌کننده تغذیه می‌شود، که در آن انرژی بیشتری از بخار استخراج می‌شود تا آب تغذیه دیگ پیش گرم شود. همچنین ببینید: پمپ دوبلکس

در قسمت کار پمپ، یا هوای دستگاه های ترمز و سایر وسایل کمکی فشرده می شود و یا پمپ پیستونی آب تغذیه پیش گرم شده را به دیگ می رساند. در قسمت کار پمپ های هوا نیز اغلب به منظور بهبود راندمان، حالت عملکرد چند مرحله ای اجرا شده است.

سنگدانه ها تا پمپ هوای دو ترکیبی ساخته شده اند که از دو پمپ پیستونی به صورت موازی به هم متصل شده اند.

طرح های دیگر

پمپ درون خطی: پیستون فشار (1) که توسط یک محرک هدایت می شود، محیطی را که از طریق ورودی (3) وارد پمپ شده است را در یک حرکت رو به جلو با استفاده از ضد فشار پیستون کنترل (2) از طریق خروجی تحویل می دهد. (4). مقدار با آستین تنظیم (5) کنترل می شود. حداکثر ضربه با فاصله بین ورودی و خروجی داده می شود. تنظیم می تواند پیوسته یا پلکانی باشد.
  • پمپ درون خطی ، یک پمپ دو پیستونی ، شکل خاصی از پمپ پیستونی است که در آن دو پیستون در یک آستین، بازی پمپ را انجام می دهند.
  • نوع دیگر، آرمیچر ارتعاشی، نوسانی یا پمپ پیستونی نوسانی است که به عنوان یک ماشین پیستون آزاد نیز امکان پذیر است .
  • مانند یک دوچرخه باد پمپ پمپ رفت و برگشتی عمل می کند، اما از نظر فنی یک کمپرسور پیستونی است ، زیرا گاز را پمپ می کند و بر این اساس به عنوان کمپرسور عمل می کند . در پمپ های ساده پیستون فقط در حین حرکت خروجی سیلندر را آب بندی می کند و بنابراین وظیفه شیر ورودی را بر عهده می گیرد. شیر خروجی اغلب در پمپ یکپارچه نیست. با یک پمپ دوچرخه ساده نمی توان بادکنک را باد کرد. دریچه روی لوله دوچرخه به عنوان دریچه خروجی عمل می کند.
  • پمپ پیستونی محوری و پمپ پیستونی شعاعی از دیگر انواع پمپ های پیستونی هستند. با هر دوی این نوع ساخت و سازها، مایعات، به ویژه روغن های معدنی و مایعات ویژه (مانند HFA، HFC، HFD، امولسیون حفاری) پمپ می شوند. چنین پمپ های هیدرولیکی دارای طیف گسترده ای از کاربردها هستند: از ماشین ابزار، موتورهای هیدرولیک مسافرتی (مانند ماشین آلات ساختمانی و کشاورزی) و میزهای آزمایش گرفته تا توربین های بادی.
  • پمپ مکنده پمپی است که در آن جابجایی خارج از محیطی که قرار است پمپ شود قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *