پمپ های دیافراگمی با هوا چگونه کار می کنند؟

پمپ‌های دیافراگمی با هوا یا پمپ‌های AODD که معمولاً به آنها مخفف می‌شوند، نوعی پمپ جابجایی مثبت رفت و برگشتی هستند که به جای موتور الکتریکی توسط هوای فشرده هدایت می‌شوند. این طرح پمپ از دو محفظه تشکیل شده است که هر کدام دارای شیر چک ورودی، شیر چک خروجی و دیافراگم خاص خود هستند. از این رو به آنها پمپ های دو دیافراگمی نیز می گویند.

حرکات عقب و جلو دیافراگم باعث جابجایی هوا از یک محفظه به محفظه دیگر می شود که باعث می شود دو محفظه به طور همزمان کار کنند. همانطور که دیافراگم به داخل یک محفظه حرکت می کند، سیال داخل را وارد خروجی می کند، در حالی که محفظه دیگر با مایع خارج شده از ورودی پر می شود. همانطور که دیافراگم به سمت محفظه مقابل حرکت می کند، مایع موجود در آن محفظه به زور خارج می شود و محفظه دیگر شروع به پر شدن می کند. 

راهنمای دیافراگم با هوا

مزایای طراحی

عملکرد ایمن و تمیز – بدون موتور، بسته بندی یا آب بندی، پمپ AODD نسبت به پمپ های گریز از مرکز معمولی کمتر در معرض نشتی سیال است. این باعث می‌شود که هنگام کار با مایعات فرار، خورنده یا خطرناکی که ممکن است در صورت نشت آسیبی به آنها وارد شود، راه‌حل خوبی باشد و همچنین به طور کلی گزینه‌ای تمیزتر و کمتر برای نگهداری است.

قابلیت اجرای خشک خوب – برخلاف سایر انواع پمپ، پمپ‌های دیافراگمی با هوا می‌توانند به صورت خشک یا در برابر تخلیه بسته بدون آسیب رساندن فوری به پمپ کار کنند. فشار برگشتی بیش از حد ناشی از سر مرده، عملیات بیشتر را تا زمان باز شدن تخلیه متوقف می کند. این همچنین آنها را برای طیف گسترده‌ای از کاربردها در کارخانه‌ها مناسب می‌سازد، زیرا اغلب به دلیل تعمیر و نگهداری کم، “مناسب و فراموش می‌شوند”، زیرا بعید است که از طریق توقف فرآیند آسیب ببینند.

خود پرایمینگ – پمپ های دیافراگمی هوا خود پرایم شونده هستند و بنابراین قابلیت مکش خوبی دارند (تا 8 متر در صورت خیس شدن) بدون نیاز به دستگاه پرایم دستی. در نتیجه اغلب برای کاربردهایی انتخاب می شوند که شرایط مکش دشوار است، مثلاً تخلیه مخازن و ظروف.

عملکرد انعطاف پذیر – پمپ های AODD در عملکرد خود همه کاره هستند، زیرا برای برآورده کردن نرخ جریان یا فشار مورد نیاز یک تاسیسات خاص، می توانید به سادگی فشار ورودی هوا را تنظیم کنید. علاوه بر این، به لطف طیف وسیعی از موادی که می‌توان در آنها تولید کرد، پمپ‌های دیافراگمی با هوا با طیف گسترده‌ای از سیالات از ویسکوزیته از سوخت‌ها گرفته تا مواد شیمیایی و مواد غذایی سازگار هستند. برای پمپاژ سیالات چسبناک بیشتر، می توان سرعت پمپ را به سادگی کاهش داد تا با سیالات غلیظ تر مقابله کند.

کاربردهای معمولی پمپ AODD

پمپ های دیافراگمی با هوا یک طراحی همه کاره مناسب برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته کم و بالا، از جمله آنهایی که حاوی محتوای جامد بالا و محیط های حساس به برش هستند، هستند. طیف گسترده ای از موادی که دیافراگم می تواند از آنها ساخته شود در ترکیب با طراحی بدون آب بندی پمپ ها، به این معنی است که حتی مواد شیمیایی و اسیدهای تهاجمی را می توان کنترل کرد.

پمپ AOD

از آنجایی که پمپ های AODD از منبع هوای فشرده به جای موتور الکتریکی تغذیه می شوند، آنها یک راه حل جایگزین محبوب برای تاسیساتی هستند که ممکن است همیشه برق اصلی در دسترس نباشد. همچنین به همین دلیل است که استفاده از پمپ‌های دیافراگمی هوا با اندازه کوچک‌تر در کاربردهای قابل حمل رایج است، و به همین دلیل است که اغلب در محیط‌های خطرناک که ممکن است تامین برق امن نباشد، استفاده می‌شود. آنها معمولاً در فرآیندهای صنعتی در سراسر انگلستان استفاده می شوند زیرا هوای فشرده به طور مکرر به عنوان یک رسانه نیرو در این محیط ها برای رانندگی ابزار و تجهیزات دیگر استفاده می شود.

پمپ های AODD هنگامی که با یک لوله بر روی خروجی پمپ نصب می شوند که به اتمسفر خارج از سیال (اسنورکل) تخلیه می شود، می توانند در یک مایع غوطه ور شوند.

طراحی پمپ دیافراگمی با هوا آن را برای استفاده در طیف وسیعی از صنایع مناسب می کند:

  • سوخت ها و روغن ها
  • مواد شیمیایی و اسیدها
  • رزین، چسب، رنگ و جوهر
  • آب فاضلاب
  • محصولات غذایی و آرایشی

نحوه عملکرد پمپ دیافراگمی هوا به این معنی است که مقداری ضربان در خروجی جریان آن وجود دارد. با این حال می توان با استفاده از میراگرهای ضربانی در لوله تخلیه، این امر را کاهش داد، که سپس آنها را برای کاربردهای اندازه گیری و کاربردهای تحویل و انتقال حساس به پالس مناسب می کند.

در زیر چهار نوع نصب متداول برای پمپ های AODD آورده شده است.

نصب و راه اندازی پمپ AOD

لوازم جانبی پمپ AODD

لوازم جانبی مختلفی را می توان برای بهینه سازی استفاده و نصب پمپ دیافراگم هوا تهیه کرد:

  1. حلقه های تقویتی برای جلوگیری از شکستگی اتصالات منیفولد.
  2. کیت های تنظیم کننده هوا برای کنترل دقیق جریان هوا به پمپ و در نتیجه عملکرد آن.
  3. رگولاتور اگزوز و دریچه های اگزوز خاموش کننده
  4. پایه های ضد لرزش برای نصب در پایین پمپ AODD برای جذب هر گونه لرزش ایجاد شده در حین کار برای رهایی از هر گونه فشار لوله کشی.
  5. شیرهای جداسازی اتصال سیال و هوا برای جداسازی پمپ برای اهداف تعمیر و نگهداری.
  6. دم شلنگ، گیره شلنگ و شلنگ انعطاف پذیر برای اتصال به و از اتصالات مایع و هوا پمپ.
  7. شیرهای بازرسی برای اتصال به انتهای لوله مکش طراحی شده اند. اینها از خروج سیال فرآیند از لوله مکش جلوگیری می کنند تا پمپ AODD اصل خود را از دست ندهد.
  8. فلومتر برای اندازه گیری دبی و مقدار کل سیال توزیع شده.
  9. شمارنده های ضربه ای برای اتصال به خروجی هوا برای نظارت بر تعداد ضربات انجام شده توسط پمپ. آنها می توانند با یک خروجی تماس بدون ولت برای ادغام در یک سیستم PLC نصب شوند تا اپراتور بتواند عملکرد پمپ را نظارت کند و تعمیر و نگهداری را کنترل کند. در جایی که سیستم PLC برای ادغام وجود ندارد، می توان از نمایشگر LCD برای نمایش تعداد ضربه ها به صورت محلی استفاده کرد.
  10. میراگرهای ضربانی را می توان در مجموعه پمپاژ نصب کرد تا ضربان، ارتعاشات و چکش آب را به حداقل برساند تا جریانی نرم و ملایم ایجاد کند. آنها بدون نیاز به کالیبره شدن دستی، برای برآورده کردن شرایط کاربرد تنظیم می شوند.
  11. کنترلرهای دسته ای پنوماتیک به شما این امکان را می دهند که پمپ را طوری تنظیم کنید که به طور خودکار مقدار مشخصی مایع را بدون نیاز به هیچ گونه اتصال الکتریکی پخش کند. واحد تعداد ضربات انجام شده توسط پمپ و در نتیجه حجم جابجا شده را کنترل می کند. هنگامی که پمپ AODD به مقدار از پیش تنظیم شده رسید، پمپ به طور خودکار متوقف می شود.
  12. سیستم های کنترل سطح پنوماتیک ممکن است در مخازن، چاله ها یا مخازن نصب شوند تا پمپ را در سطح معینی بدون نیاز به اتصالات الکتریکی راه اندازی و متوقف کنند. این با نظارت کنترل کننده به دست می آید که اختلاف فشار هوا بین 2 شیلنگ هوای نصب شده در ظرف است.
  13. سیستم‌های نگهبان با نظارت بر فشار و تغییر خروجی آن در صورت بالا یا پایین‌تر رفتن از نقطه تنظیم، از عملکرد ناکارآمد پمپ جلوگیری می‌کنند. این تضمین می‌کند که اگر دیافراگم پاره شود، پمپ در حالت خشک یا در برابر سر مرده کار کند، متوقف می‌شود.
  14. منیفولدهای دوگانه مکش و تخلیه، پمپ AODD را قادر می‌سازد تا چندین ظروف را خالی کند و یا در خطوط تحویل چندگانه یا یک خط تحویل مشترک توزیع کند و سیالات را در طول عملیات پمپاژ مخلوط کند.
  15. پمپ هوای کم انرژی یک طرح ثبت شده و منحصر به فرد از پمپ دیافراگمی هوادار است. هزینه های عملیاتی کمتر و مصرف هوا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد – تا 70٪ صرفه جویی در انرژی با استفاده از فشار راه اندازی بسیار کم (0.1 بار) در مقابل 1.2 بار در پمپ های استاندارد.
  16. سیستم های چرخ دستی اغلب برای فعال کردن تحرک سیستم های پمپاژ دیافراگم هوا استفاده می شود. کاربردها می توانند به سادگی پمپی باشند که فقط روی چرخ دستی نصب می شود یا مثلاً یک سیستم سفارشی حاوی قرقره های شلنگ و فیلتراسیون. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *