مقایسه پمپ سانتریفیوژ و پمپ دیافراگمی پنوماتیک

پمپ های گریز از مرکز ماشین های جریانی هستند که از حرکت چرخشی و نیروهای دینامیکی برای انتقال مایعات استفاده می کنند. علاوه بر شتاب مماسی، این نوع پمپ از نیروی گریز از مرکز موجود در جریان شعاعی برای انتقال محیط استفاده می کند.

پمپ های گریز از مرکز نسبتاً ارزان هستند و عمدتاً برای محیط های کم ویسکوزیته مانند آب، نوشابه، شراب، مخمر مایع، آب نمک و غیره استفاده می شوند.

ویژگی های طراحی پمپ سانتریفیوژ

در داخل یک پمپ گریز از مرکز، یک پروانه وجود دارد که توسط یک محور محرک با سرعت بالا و در نتیجه سرعت چرخش بالا به حرکت در می آید. نیروی گریز از مرکز حاصل، مایع را شتاب می دهد و در نتیجه آن را به لبه بیرونی پروانه پمپ پرتاب می کند. در پمپ گریز از مرکز، انرژی به صورت هیدرودینامیکی منتقل می شود. این برخلاف انتقال انرژی هیدرواستاتیکی پمپ جابجایی مثبت است.

از یک طرف، سیال از طریق دهانه خروجی پمپ منتقل می شود و از طرف دیگر، خلاء در دهانه ورودی ایجاد می شود که محیط را بیشتر و بیشتر به داخل پمپ گریز از مرکز می کشد. عملکرد مداوم در ظرفیت بالا بنابراین به طور کارآمد و دائمی حتی بزرگترین نرخ جریان را منتقل می کند، به همین دلیل است که پمپ های گریز از مرکز به ویژه در فرآیندهای صنعتی یا مداوم استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *